Recent Post

6/recent/ticker-posts

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER / தேசிய நுகர்வோர் தினம் 2023 - டிசம்பர் 24

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER 
தேசிய நுகர்வோர் தினம் 2023 - டிசம்பர் 24

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER / தேசிய நுகர்வோர் தினம் 2023 - டிசம்பர் 24

TAMIL

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER / தேசிய நுகர்வோர் தினம் 2023 - டிசம்பர் 24: ஒவ்வொரு ஆண்டும் டிசம்பர் 24 ஆம் தேதி இந்தியாவில் ஒரு குறிப்பிட்ட கருப்பொருளுடன் தேசிய நுகர்வோர் தினமாக அனுசரிக்கப்படுகிறது. 

இந்த நாளில் நுகர்வோர் பாதுகாப்பு சட்டம் 1986 ஜனாதிபதியின் ஒப்புதலைப் பெற்றது. இந்தச் சட்டம் இயற்றப்பட்டது, நாட்டில் நுகர்வோர் இயக்கத்தில் ஒரு வரலாற்று மைல்கல்லாகக் கருதப்படுகிறது.

நுகர்வோர் இயக்கத்தின் முக்கியத்துவத்தையும், ஒவ்வொரு நுகர்வோருக்கும் அவர்களின் உரிமைகள் மற்றும் பொறுப்புகள் குறித்து மேலும் விழிப்புணர்வை ஏற்படுத்த வேண்டியதன் அவசியத்தையும் தனிநபர்கள் முன்னிலைப்படுத்த இந்த நாள் ஒரு வாய்ப்பை வழங்குகிறது.

வரலாறு

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER / தேசிய நுகர்வோர் தினம் 2023 - டிசம்பர் 24: இந்தியாவில், நுகர்வோர் பாதுகாப்புச் சட்டம் 1986 இயற்றப்பட்டபோது, நுகர்வோரின் உரிமைகள் தீவிரமாக எடுத்துக் கொள்ளப்பட்டன. 

குறைபாடுள்ள பொருட்களை விற்பனை செய்தல், நியாயமற்ற வர்த்தகம், மோசடி மற்றும் சேவைகளில் குறைபாடு போன்ற சுரண்டலுக்கு எதிராக நுகர்வோரைப் பாதுகாப்பதே இந்த மசோதாவின் நோக்கமாகும்.

பல ஆண்டுகளாக, இந்தியாவின் பொருளாதாரம் ஒரு மாற்றத்திற்கு உட்பட்டுள்ளது, எத்தனை இந்தியர்கள் ஷாப்பிங் மற்றும் பயணம் செய்கிறார்கள் என்பதை கணிசமாக மாற்றியுள்ளது. 

இது, அதிகரித்து வரும் சந்தைப் போட்டி, புதுமைகள் மற்றும் இ-காமர்ஸ் சேவைகளின் இருப்பு அதிகரிப்பு ஆகியவற்றின் விளைவாகும், இது நுகர்வோருக்கு கிடைக்கும் விருப்பங்களை விரிவுபடுத்தியது. எனவே நுகர்வோரின் முயற்சி மற்றும் நம்பிக்கையான பழக்கவழக்கங்கள் சீர்குலைந்துள்ளன, 

இது நுகர்வோர் பாதுகாப்புச் சட்டம் திருத்தப்பட்டு மறுசீரமைக்கப்பட வேண்டிய தேவையை உருவாக்கியது. இந்த ஆற்றல்மிக்க மற்றும் மேம்பட்ட சந்தையை முன்னோக்கி கொண்டு, இந்திய நாடாளுமன்றம் ஆகஸ்ட் 6, 2019 அன்று புதுப்பிக்கப்பட்ட நுகர்வோர் பாதுகாப்பு மசோதாவை நிறைவேற்றியது.

CPA 2019 என பொதுவாக அறியப்படும் இந்த மசோதா, ஆகஸ்ட் 9, 2019 அன்று இந்தியக் குடியரசுத் தலைவரிடமிருந்து ஒப்புதலைப் பெற்றது. அதன்பிறகு, CPA 2019 நடைமுறைக்கு வரும் என்று நுகர்வோர் விவகாரங்கள், உணவு மற்றும் பொது விநியோக அமைச்சகம் ஜூலை 20, 2020 அன்று அறிவித்தது.

1986 மற்றும் 2019 ஆகிய இரண்டின் நுகர்வோர் பாதுகாப்புச் சட்டங்கள் தகவல் அறியும் உரிமைச் சட்டத்தால் நிரப்பப்படுகின்றன, இது இந்தியாவின் நிர்வாக செயல்முறைகளை குடிமக்களுக்கு வெளிப்படையானதாக மாற்றியது மற்றும் நுகர்வோர் உரிமைகளுக்கான பரந்த தாக்கங்களை உள்ளடக்கியது. பாதுகாப்பு உரிமை, தகவல் அறியும் உரிமை, தேர்வு செய்யும் உரிமை, நுகர்வோர் கல்விக்கான உரிமை ஆகியவை இதில் அடங்கும்.

இந்த விடுமுறையில் ஒவ்வொரு ஆண்டும் தீம்கள் அனுசரிக்கப்படுகின்றன. சமீபத்திய தீம் 'மாற்று நுகர்வோர் குறைகள் / சர்ச்சை தீர்வு'.

நுகர்வோர் உரிமைகள் தினம் என்ற கருத்து உலக அளவில் கடைபிடிக்கப்படுகிறது. ஜனாதிபதி ஜான் எஃப். கென்னடியால் ஈர்க்கப்பட்டு, நுகர்வோர் பாதுகாப்பிற்காக ஐக்கிய நாடுகள் சபையால் பொதுவான வழிகாட்டுதல்கள் அமைக்கப்பட்டன. 1983 ஆம் ஆண்டில், மார்ச் 15 உலக நுகர்வோர் உரிமைகள் தினத்தின் ஆண்டு விழாவாகக் குறிக்கப்பட்டது.

நுகர்வோர் பாதுகாப்பு சட்டம் 2019

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER / தேசிய நுகர்வோர் தினம் 2023 - டிசம்பர் 24: நுகர்வோர் பாதுகாப்புச் சட்டம் 2019 ஜூலை 20, 2020 முதல் அமலுக்கு வருகிறது. நுகர்வோர் பாதுகாப்பு கவுன்சில்கள், நுகர்வோர் தகராறுகளை நிவர்த்தி செய்யும் கமிஷன்கள், மத்தியஸ்தம், தயாரிப்பு பொறுப்பு மற்றும் கலப்படம் / போலியான பொருட்களை உற்பத்தி அல்லது விற்பனை செய்ததற்காக தண்டனை போன்ற பல்வேறு அறிவிக்கப்பட்ட விதிகள் மற்றும் விதிகள் மூலம் நுகர்வோருக்கு அதிகாரம் அளிப்பதோடு, அவர்களின் உரிமைகளைப் பாதுகாக்கவும் இந்த சட்டம் உதவும்.

நுகர்வோரின் உரிமைகளை மேம்படுத்துவதற்கும், பாதுகாப்பதற்கும், செயல்படுத்துவதற்கும் மத்திய நுகர்வோர் பாதுகாப்பு ஆணையத்தை (CCPA) நிறுவுவது இந்தச் சட்டத்தில் அடங்கும். 

நுகர்வோர் உரிமை மீறல்கள் மற்றும் நிறுவன புகார்கள் / வழக்குகள், பாதுகாப்பற்ற பொருட்கள் மற்றும் சேவைகளை திரும்பப் பெறுதல், நியாயமற்ற வர்த்தக நடைமுறைகள் மற்றும் தவறான விளம்பரங்களை நிறுத்துதல், தவறான விளம்பரங்களை உற்பத்தியாளர்கள்/ஒப்புதல்தாரர்கள்/வெளியீட்டாளர்கள் மீது அபராதம் விதிக்க CCPA க்கு அதிகாரம் அளிக்கப்படும்.

இந்தச் சட்டத்தின் கீழ், ஒவ்வொரு ஈ-காமர்ஸ் நிறுவனமும் திரும்பப் பெறுதல், பணத்தைத் திரும்பப் பெறுதல், பரிமாற்றம், உத்தரவாதம் மற்றும் உத்தரவாதம், டெலிவரி மற்றும் ஏற்றுமதி, பணம் செலுத்தும் முறைகள், குறைகளை நிவர்த்தி செய்யும் பொறிமுறை, கட்டண முறைகள், கட்டண முறைகளின் பாதுகாப்பு, கட்டணம் திரும்பப் பெறும் விருப்பங்கள், தொடர்பான தகவல்களை வழங்க வேண்டும். 

நுகர்வோர் அதன் தளத்தில் வாங்குவதற்கு முந்தைய கட்டத்தில் தகவலறிந்த முடிவை எடுப்பதற்குத் தேவையான பிறப்பிடமான நாடு உட்பட. மேலும், இ-காமர்ஸ் தளங்கள் எந்தவொரு நுகர்வோர் புகாரையும் நாற்பத்தெட்டு மணி நேரத்திற்குள் ஒப்புக் கொள்ள வேண்டும் மற்றும் இந்தச் சட்டத்தின் கீழ் பெறப்பட்ட நாளிலிருந்து ஒரு மாதத்திற்குள் புகாரைத் தீர்க்க வேண்டும்.

இந்தச் சட்டம் தயாரிப்பு பொறுப்பு என்ற கருத்தை அறிமுகப்படுத்துகிறது மற்றும் அதன் வரம்பிற்குள், தயாரிப்பு உற்பத்தியாளர், தயாரிப்பு சேவை வழங்குநர் மற்றும் தயாரிப்பு விற்பனையாளர், இழப்பீடுக்கான எந்தவொரு கோரிக்கைக்கும் கொண்டுவருகிறது.

நுகர்வோர் கமிஷன்களில் நுகர்வோர் தகராறு தீர்ப்பளிக்கும் செயல்முறையை எளிமையாக்க, மாநில மற்றும் மாவட்ட கமிஷன்கள் தங்கள் சொந்த உத்தரவுகளை மறுபரிசீலனை செய்ய அதிகாரம் அளித்தல், நுகர்வோர் மின்னணு முறையில் புகார்களை தாக்கல் செய்யவும், அதிகார வரம்பில் உள்ள நுகர்வோர் கமிஷன்களில் புகார்களை பதிவு செய்யவும் இச்சட்டம் வழங்குகிறது. 

அவர் வசிக்கும் இடம், வீடியோ கான்ஃபரன்சிங் மூலம் புகார்களைக் கேட்பது மற்றும் 21 நாட்களுக்குள் ஏற்றுக்கொள்ளக்கூடிய கேள்விக்கு முடிவு எடுக்கப்படாவிட்டால், புகார்களை ஏற்றுக்கொள்வது.

புதிய சட்டத்தில் மத்தியஸ்தத்தின் மாற்று தகராறு தீர்வு வழிமுறை வழங்கப்பட்டுள்ளது. இது தீர்ப்பு செயல்முறையை எளிதாக்கும். முன்கூட்டிய தீர்வுக்கான வாய்ப்புகள் இருந்தால் மற்றும் கட்சிகள் ஒப்புக்கொண்டால், புகார் மத்தியஸ்தத்திற்காக நுகர்வோர் ஆணையத்தால் பரிந்துரைக்கப்படும். நுகர்வோர் கமிஷன்களின் கீழ் நிறுவப்படும் மத்தியஸ்தக் கலங்களில் மத்தியஸ்தம் நடைபெறும்.

ENGLISH

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER: Every Year 24th December is observed as National Consumer Day with a specific theme in India. On this day the Consumer Protection Act, 1986 had received the assent of the president. The enactment of this Act is considered as a historic milestone in the consumer movement in the country.

This day provides an opportunity for individuals to highlight the importance of the consumer movement and the need to make every consumer more aware of their rights and responsibilities.

History

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER: In India, the rights of consumers were taken seriously when the Consumer Protection Act of 1986 was enacted. The aim of this bill was to safeguard the consumer against exploitation like the selling of defective goods, unfair trade, fraudulence, and deficiency in services.  

Over the years, India’s economy has undergone a transformation, significantly altering how many Indians shop and travel. This was a result of the rising market competition, innovations, and increasing presence of e-commerce services, which expanded the options available to consumers. 

So the tried-and-trusted habits of the consumer have been disrupted, which created a need for the Consumer Protection Act to be revised and revamped. Taking this dynamic and advanced marketplace into perspective, India’s parliament passed the updated Consumer Protection Bill on August 6, 2019

The bill, commonly known as CPA 2019, received approval from the President of India on August 9, 2019. Thereafter, the Ministry of Consumer Affairs, Food and Public Distribution declared July 20, 2020, for the CPA 2019 to come into effect. 

The Consumer Protection Acts of both 1986 and 2019 are complemented by the Right to Information Act, which made the governance processes of India transparent to the citizens and included vast implications for consumer rights. These include the right to safety, the right to information, the right to choose, and the right to consumer education. 

Themes are also observed every year on this holiday. The latest theme was ‘alternate consumer grievance/dispute redressal’.

The idea of a Consumer Rights Day is also observed on a global level. Inspired by President John F. Kennedy, general guidelines were set out by the United Nations for consumer protection. In 1983, March 15 was marked as the annual celebration of World Consumer Rights Day. 

Consumer Protection Act 2019

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER: The Consumer Protection Act 2019 is in to force from 20th July 2020.  The Act will empower consumers and help them in protecting their rights through its various notified Rules and provisions like Consumer Protection Councils, Consumer Disputes Redressal Commissions, Mediation, Product Liability and punishment for manufacture or sale of products containing adulterant / spurious goods.

The Act includes establishment of the Central Consumer Protection Authority (CCPA) to promote, protect and enforce the rights of consumers. The CCPA will be empowered to conduct investigations into violations of consumer rights and institute complaints / prosecution, order recall of unsafe goods and services, order discontinuance of unfair trade practices and misleading advertisements, impose penalties on manufacturers/endorsers/publishers of misleading advertisements.

Under this act every e-commerce entity is required to provide information relating to return, refund, exchange, warranty and guarantee, delivery and shipment, modes of payment, grievance redressal mechanism, payment methods, security of payment methods, charge-back options, etc. including country of origin which are necessary for enabling the consumer to make an informed decision at the pre-purchase stage on its platform. Also, the e-commerce platforms have to acknowledge the receipt of any consumer complaint within forty-eight hours and redress the complaint within one month from the date of receipt under this Act.

The Act introduces the concept of product liability and brings within its scope, the product manufacturer, product service provider and product seller, for any claim for compensation.

The Act provides for simplifying the consumer dispute adjudication process in the consumer commissions, which include, among others, empowerment of the State and District Commissions to review their own orders, enabling a consumer to file complaints electronically and file complaints in consumer Commissions that have jurisdiction over the place of his residence, videoconferencing for hearing and deemed admissibility of complaints if the question of admissibility is not decided within the specified period of 21 days.

An Alternate Dispute Resolution mechanism of Mediation has been provided in the new Act. This will simplify the adjudication process. A complaint will be referred by a Consumer Commission for mediation, wherever scope for early settlement exists and parties agree for it. Mediation will be held in the Mediation Cells to be established under the aegis of the Consumer Commissions. There will be no appeal against settlement through mediation.

As per the Consumer Disputes Redressal Commission Rules, there will be no fee for filing cases upto Rs. 5 lakh. 

The CCPA may impose a penalty on a manufacturer or an endorser of up to Rs 10 lakh and imprisonment for up to two years for a false or misleading advertisement. In case of a subsequent offence, the fine may extend to Rs 50 lakh and imprisonment of up to five years.

The Consumer Protection Rules Under The Consumer Protection Act, 2019

  • CCPA Regulations
  • Establishment of CCPA
  • E-Commerce Rules
  • The Consumer Protection (Qualification for appointment, method of recruitment, procedure of appointment, term of office, resignation and removal of the President and members of the State Commission and District Commission) Rules, 2020
  • The Consumer Protection (Salary, allowances and conditions of service of President and Members of the State Commission and District Commission) Model Rules, 2020
  • The Consumer Protection (Mediation) Rules, 2020
  • The Consumer Protection (Consumer Disputes Redressal Commissions) Rules, 2020
  • The Consumer Protection (Central Consumer Protection Council) Rules, 2020
  • Consumer Protection Act 1986
The Consumer Protection Act aims to provide consumers with effective safeguards against different types of exploitation such as defective goods, deficiency in services and unfair trade practices.

Major Objectives

NATIONAL CONSUMER DAY 2023 - 24TH DECEMBER: To promote and protect the rights of Consumer such as Right to
  • be protected against the marketing of goods and services which are hazardous to life and property.
  • be informed about the quality, quantity, potency, purity, standard and price of goods or services, as the case may be so as to protect the consumer against unfair trade practices.
  • be assured, wherever possible, access to a variety of goods and services at competitive prices.
  • be heard and to be assured that consumer’s interest will receive due consideration at appropriate forums.
  • seek redressal against unfair trade practices or restrictive trade practices or unscrupulous exploitation of consumers.
  • to consumer education.
  • To provide speedy and simple redressal to consumer, a quasi - judicial machinery is sought to be set up at the district, State & Central level.

Post a Comment

0 Comments

close

Join THERVUPETTAGAM Telegram Channel

Join Telegram Channel